Arbuz

Arbuzy zna i lubi chyba prawie każdy. Ale mało kto wie jakie korzyści dla naszego zdrowia przynosi ich jedzenie. Przeczytaj ,a dowiesz się więcej.

Arbuz nieodzownie kojarzy nam się z latem , upałami . Wtedy chętnie po niego sięgamy bo świetnie gasi pragnienie. Nic dziwnego bo w ponad 90 % składa się z wody.
Nie stanowi co prawda skarbnicy witamin i soli mineralnych , ale jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy takich jak likopen, beta karoten, luteina. Wspomagają one usuwanie toksyn z organizmu i chronią między innymi przed nowotworami.
Z uwagi na wysoką zawartość wody arbuz działa moczopędnie, wspomagając leczenie chorób układu moczowego.
Działa korzystnie na przemianę materii i układ pokarmowy.
Jest niskokaloryczny – 100 gram arbuza to zaledwie 30 kcal. Nie należy jednak zapominać, że ma wysoki indeks glikemiczny – 75.
Z tego względu nie powinny go spożywać osoby chorujące na cukrzycę.
Zawarte w arbuzie substancje korzystnie wpływają na układ krążenie, obniżają ciśnienie krwi.
Mało kto wie, że zawarta w arbuzie cytrulina podobnie jak Viagra powoduje rozluźnienie naczyń krwionośnych i poprawia przepływ krwi, a co za tym idzie zwiększa popęd seksualny. Podobno mężczyzna powinien zjeść około 6 plastrów arbuza , by uzyskać podobny efekt jaki daje 1 tabletka Viagry.
Nie bez znaczenia jest to ,że ta sama cytrulina poprawia wytrzymałość siłową , wspomaga regenerację mięśni, a sam arbuz nawadnia i uzupełnia niedobór elektrolitów . Wszystkie te cechy sprawiają, że jest to idealny owoc dla sportowców.

Arbuz ma szerokie zastosowanie kulinarne. Można robić z niego pyszne koktajle, sorbety. Świetnie sprawdza się jako składnik sałatek zarówno tych na słodko , jak i wytrawnych. Latem króluje jako jeden ze składników deserów.
Smakuje świetnie sam , jak i w połączeniu z innymi owocami , warzywami i innymi składnikami.
Poeksperymentuj z arbuzem w kuchni. Ja lubię go też ze względu na to że bez trudu można z niego wycinać różne wzory uatrakcyjniające wygląd potraw.
W zakładce PRZEPISY znajdziecie kilka pomysłów na wykorzystanie arbuza.

Czy wiecie, że pestki z arbuza są bardzo zdrowe? Przywykliśmy do tego, że je wypluwamy uznając za bezużyteczne , a nic bardziej mylnego.
Zawierają dużo białka i dobrego tłuszczu, między innymi kwasy omega 6 oraz magnez, żelazo, witaminy z grupy B i przeciwutleniacze. Zawarte w nich składniki wpływają na obniżenie poziomu cukru we krwi, wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe, leczą wrzody żołądka i chronią wątrobę przed toksynami.
Następnym razem nie wyrzucaj pestek arbuza.
Jak je jeść?
Najlepiej uprażyć i obrać z łupinki. Można je jeść również w łupinie, ale należy wtedy dokładnie przeżuwać, aby umożliwić wykorzystanie cennych składników odżywczych ukrytych w nasionach.
Jak uprażyć pestki ?
Rozłóż nasiona na blasze przykrytej papierem do pieczenia i wstaw do piekarnika nagrzanego do 160 stopni Celsjusza na 15 minut.
Jeśli chcesz dodać nasiona do sałatki warto je skiełkować. Dzięki temu składniki odżywcze zawarte w nich są łatwiej przyswajalne, a kwas szczawiowy i fitynowy, które utrudniają wchłanianie składników mineralnych przechodzą do wody, w której nasiona były moczone.
W sklepach ze zdrową żywnością można kupić pestki arbuza oraz olej z nich tłoczony na zimno. Mam on też szereg właściwości zdrowotnych.
Warto o tym poczytać i wzbogacić swoją dietę.

Pokaż

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *