Jabłka

Jabłko to smaczna i zdrowa przekąska, którą możesz zabrać ze sobą wszędzie. Chcesz dowiedzieć się więcej przeczytaj

Jabłka są niskokaloryczne – ok 50 kcal w 100 gramach, wspomagają trawienie.
Dzięki zawartości błonnika oraz flawonoidów jabłka regulują pracę jelit, chroniąc przed zaparciami i innymi chorobami jelit, w tym przed rakiem jelita grubego. Z badań wynika, że osoby, które zjadają większe ilości jabłek, są o 50 proc. mniej narażone na wystąpienie raka jelita grubego. Trzeba jednak pamiętać, by jeść te owoce ze skórką, ponieważ to właśnie w niej znajduje się najwięcej cennych flawonoidów – pięć razy więcej niż w miąższu.
Pod skórką gromadzi się nie tylko znaczna część błonnika, lecz także niemal połowa zawartości witaminy C. To kolejny powód, dla którego warto jeść surowe, nieobrane jabłka. Warto wiedzieć, że najbogatsze w witaminę C są jabłka dojrzałe, rosnące po nasłonecznionej stronie drzewa. Co ciekawe, małe jabłka zawierają znacznie więcej witaminy C niż duże okazy. Im kwaśniejsza odmiana jabłek, tym więcej w nich witaminy C.
Zawartość pektyny wpływa na zmniejszenie stężenia cholesterolu, co obniża ryzyko wystąpienia miażdżycy i zawału serca.
Indeks glikemiczny jabłek jest niski (<50) i wynosi 38, w związku z tym bez obaw o zdrowie mogą je spożywać (ale w umiarkowanych ilościach!) osoby chore na cukrzycę. Jest jeszcze kilka innych powodów, dla których diabetycy powinni włączyć jabłka do diety. Błonnik zawarty w jabłkach pomaga też regulować poziom cukru we krwi.
Najlepsze są z własnego ogrodu lub sprawdzonego źródła.

Najlepiej wybierać jabłka ekologiczne lub z własnego “babcinego” sadu, ze względu na ilość pestycydów używanych w procesie ich wzrostu . Robaki w jabłkach dają pewną, ale nie stuprocentową, gwarancję, że jabłko jest w miarę zdrowe.
Czy wszyscy mogą jeść jabłka ?
Na jabłka szczególnie powinny uważać osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego. Owoce te mają co prawda pozytywny wpływ na układ pokarmowy, jednak zawarte w nich cukry proste (fruktoza i poliole) mogą drażnić uwrażliwione ściany żołądka, powodując właściwości bólowe, biegunki lub uciążliwe zaparcia. Takie osoby nie muszą rezygnować z jedzenia jabłek, ale dopuszczalna dzienna dawka, to zaledwie ćwiartka tego owocu.

Jabłka w kuchni
Używam ich w swojej kuchni bardzo często do smacznych deserów, jako dodatek do dań głównych i składnik surówek. Jabłka są świetnym dodatkiem do mięs. Jabłka to idealny składnik dżemów, konfitur i kompotów. Szczególnie dobrze smakują w towarzystwie aromatycznych, korzennych przypraw. Surowe jabłka można wykorzystać do przygotowania pysznych, pełnych witamin soków.
Również wiele deserów i ciast nie może obejść się bez jabłek. Jednym z najpopularniejszych wypieków na całym świecie jest szarlotka.

Niektóre odmiany jabłek świetnie się przechowują nawet w warunkach domowych ( np. ‘Idared’), jeśli od razu po zerwaniu zdrowe owoce umieści się w płytkich drewnianych skrzynkach (szypułką do dołu) i przetrzymuje w chłodnym i wentylowanym pomieszczeniu, co jakiś czas sprawdzając stan owoców. W takich warunkach jabłka mogą być przechowywane nawet kilka miesięcy.
Wyrób z jabłek który stosuję codziennie to ocet jabłkowy, który ma szerokie zastosowanie w każdym gospodarstwie domowym. W kuchni dodawany jest do potraw i sprawdza się jako naturalny konserwant. Wytwarzany z jabłek ocet wykorzystuje się wspomagająco przy odchudzaniu, a także do obniżania poziomu glukozy we krwi.
Pamiętacie stare gatunki jabłoni takie jak papierówki, malinówki, antonówki, kosztele, szare renety. Cieszy mnie fakt ,że wracają one znowu do łask . To smaki mojego dzieciństwa .

A jakie gatunki Ty lubisz najbardziej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *