Kiszonki

(Kto nie jadł kiszonej kapusty czy ogórków? W naszym kraju to bardzo popularne produkty , które często goszczą na naszym stole. Czy wiecie jakie mają właściwości?

  Kiszenie warzyw to sposób konserwacji żywności, który opiera się na fermentacji mlekowej. To jedna z najstarszych metod utrwalania żywności przeznaczonej do spożycia.
Kiszona kapusta , ogórki są bardzo zdrowe. Zawierają naturalny probiotyk . Kwas mlekowy powstający w procesie fermentacji poprawia trawienie, wspomaga działanie układu pokarmowego.
Warzywa podczas procesu kiszenia zyskują więcej witamin i minerałów. Kiszonki są bogate w witaminy A, C, E i K. Dostarczą sporo witamin z grupy B. Jeżeli zaś chodzi o witaminę K, to jej źródłem są wyłącznie produkty fermentowane. Dzięki witaminom zawartym w kiszonkach możemy zwiększyć przyswajalność żelaza w organizmie i poprawić pracę układu nerwowego. Ponadto kiszonki wzmacniają paznokcie a także poprawiają wygląd włosów i skóry.
Pomagają radzić sobie z zaparciami.
Nie bez znaczenia jest fakt , że są niskokaloryczne.
Kiszona kapusta zawiera mnóstwo witaminy C i poprawia odporność.
Kiszonki sprawiają, że płyny w żołądku są kwaśne, a krew bardziej zasadowa. Przy zakwaszeniu organizmu możemy mieć problemy np. z grzybami czy próchnicą. Kwas mlekowy pomaga w przywróceniu oraz zachowaniu równowagi kwasowo – zasadowej. Ważne, żeby nie mylić pojęć. Zakwaszenie organizmu jest złe. Zakwaszenie żołądka, zwłaszcza prawidłowe, jest dobrym zjawiskiem.
Czy wiecie, że poza kapustą i ogórkami możemy też kisić inne warzywa takie jak kalafior, buraki, fasolkę szparagową ,pomidory, marchew, cebulę, czosnek, paprykę.
Proste przepisy na kiszenie warzyw:
-Umyte warzywa i dodatki zalać letnią solanką i zakręcić słoik.
-Umyte warzywa poszatkować, dokładnie posolić i ubić bardzo ciasno w naczyniu aż puszczą sok, który przykryje warzywa. Później przygnieść obciążeniem żeby warzywa nie miały dostępu do powietrza. Teraz pozostaje nam poczekać ,aż proces fermentacji się zakończy.

W czym kisić warzywa?
Kisić najlepiej w naczyniach szklanych lub kamiennych.
Naczynia do kiszenia trzeba dokładnie wymyć i wyparzyć. To bardzo ważne żeby do kiszonki nie dostały się niepożądane bakterie, które mogą spowodować zaburzenie procesu kiszenia i w końcu zepsucie się całej kiszonki.

Jak określić moment, gdy kiszonka jest gotowa?

Najłatwiej jest kiszonkę spróbować. Z czasem nabierzesz doświadczenia i mniej więcej wyczujesz ile czasu potrzebuje dany produkt aby ukisił .Większość kiszonek potrzebuje przynajmniej od kilku do kilkunastu dni fermentowania. Niektóre produkty kiszą się wolniej, inne szybciej.

Kiszenie rzodkiewki , buraczków
Warzywa (np, 400 g buraków lub rzodkiewek)
11-12 g soli (najlepiej kamiennej niejodowanej) na 1 litr wody
Przyprawy: ziele angielskie, liść laurowy, czarnuszka, jałowiec, gorczyca, ziarna pieprzu
Dodatki: korzeń chrzanu, czosnek, pietruszka, świeży imbir, marchewka
Przygotowanie:
Warzywa i świeże dodatki umyj i obierz.
W letniej przegotowanej wodzie rozpuść sól.
W słoiku ułóż dość ciasno przyprawy, warstwę dodatków, warzywa, znowu przyprawy i tak na zmianę
Tak przygotowane warzywa zalej solanką.
Na górze umieść plaster selera korzeniowego, żeby warzywa, które wypłyną, nie miały dostępu do powietrza.
Słoik najlepiej zakryj ściereczką i umieść go na podstawce na wypadek gdyby coś wyciekło. Zakręć pokrywką dopiero po zakończeniu fermentacji. Możesz tez zakręcić od razu , szczególnie gdy nie masz czasu na doglądanie przetworów.
Odczekaj 10-14 dni.
Kiszona rzodkiewka zmienia kolor.

Możesz poeksperymentować przygotowując sałatki z różnych kiszonych warzyw.

Życzę Wam miłego kiszenia i degustowania .

Pokaż

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *