Woda

Człowiek jest w stanie przeżyć do 3 dni bez wody . Woda to główny i bardzo ważny składnik naszego ciała

O tym jak ważne jest picie wody nie muszę chyba nikogo przekonywać.

Organizm dorosłego człowieka składa się w 60-70% z wody. W przypadku dzieci ta wartość wzrasta do 75-80%. Woda służy przede wszystkim do usuwania toksyn z organizmu i utrzymywania stałej temperatury ciała. Organizm nie jest w stanie magazynować wody. Ponieważ codziennie wydalamy ją z potem, innymi płynami fizjologicznymi koniecznie musimy ją uzupełniać.

Dorośli powinni pić około 2 litrów wody dziennie, przyjmuje się uśrednioną wartość 30 ml na kg masy ciała.

W przypadku dzieci o masie do 10 kg to wartość 100 ml na kg masy ciała. Na każdy z kolejnych 10 kg przypada 50 ml wody, a na następne dziesięć kilogramów – po 20 ml.
Czyli dziecko, które waży dziesięć kilogramów, powinno spożywać około 1000 ml wody, a to, które ma wagę 20 kg – 1500 ml. Tyle o ilościach.
Objawy odwodnienia organizmu u dzieci
Objawami odwodnienia organizmu u dzieci są najczęściej zmęczenie, brak apetytu, nie odczuwanie pragnienia, ściągnięta skóra, suche usta, mniejsza częstotliwość oddawania moczu, apatia lub duże pobudzenie. U niemowląt jednym z objawów może być zapadnięte ciemiączko.
Objawy odwodniania – u dorosłych
Osoby dorosłe nie powinny bagatelizować odwodnienia. Zwykle pierwszym sygnałem, że organizm traci wodę, jest pragnienie. Następnie pojawia się suchość skóry, spadek masy ciała, bóle głowy, zawroty głowy, osłabienie, zaparcia, wymioty i zaburzenia koncentracji.
Ciemniejsza barwa moczu również jest objawem odwodnienia, na którą często w ogóle nie zwracamy uwagi.
Ubytek około 6% wody z organizmu często powoduje zmniejszenie wydalania moczu i rozdrażnienie, drętwienie kończyn i senność.
Przy około 10 – 15% utraty wody z organizmu, mogą wystąpić trudności w mówieniu, drgawki, a nawet utrata przytomności.
Utrata powyżej 15% wody z organizmu grozi śmiercią.
Jak podaje National Library of Medicine, możemy w prosty sposób sprawdzić, czy nasz organizm jest dostatecznie nawodniony. Wystarczy uszczypnąć skórę z wierzchu dłoni i przytrzymać przez kilka sekund. Jeśli skóra, po wypuszczeniu z palców, szybko wraca do swojego kształtu, jesteś nawodniony. Jeśli trwa to dłużej, twojemu organizmowi przydałaby się kolejna szklanka z wodą.

Co nam daje picie wody:

– poprawia nasz metabolizm
– hamuje nadmierny apetyt, często wystarczy wypić szklankę wody, a nie zjeść przekąskę
– pomaga oczyszczać organizm ze zbędnych substancji i toksyn
– pełni ważną rolę w procesie odchudzania

Kiedy czujesz się głodny, pij wodę. Pragnienie jest często mylone z głodem. Picie wody może również przyczynić się do zdrowego odchudzania.
Jeśli masz problem z pamiętaniem o piciu wody, ustal swój harmonogram. Pij wodę, kiedy się budzisz, , na godzinę przed posiłkami, przed snem. Możesz skorzystać z aplikacji przypominającej o jej piciu.

Pij wodę przed, w trakcie i po treningu.

Bardzo ważne jest wpajanie dzieciom od najmłodszych lat zdrowych nawyków. Moje dzieci chętnie piją wodę, bo zostały tego nauczone.

Wszelkie słodzone napoje, nawet jeśli są to soki owocowe, powinny pojawiać się sporadycznie w menu naszych dzieci.

A co najchętniej piją twoje dzieci, wnuki? Jak często i w jakiej ilości Ty pijesz wodę?

Wyrób sobie nawyk picia wody. Zaczynaj każdy dzień wypijając szklankę letniej wody z sokiem z połowy cytryny.

Pozdrawiam was mocno Marzena

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *