Zasady zdrowego odżywiania

JAKIE SĄ PODSTAWOWE ZASADY RACJONALNEGO ODŻYWIANIA? JAKIE BŁĘDY ŻYWIENIOWE POPEŁNIAMY NAJCZĘŚCIEJ?

Czym jest racjonalne odżywianie? To zbiór zasad mówiących o tym co należy jeść ,aby zapewnić naszemu organizmowi prawidłowe funkcjonowanie.

Organizm człowieka potrzebuje wielu różnych składników odżywczych . Dlatego tak ważne jest właściwe komponowanie posiłków by zapewnić mu ich dostęp.

Najważniejsze składniki odżywcze to:

– białka stanowiące podstawowy budulec komórek naszego ciała

– węglowodany zapewniające energię czyli przyswajalne przez nasze ciało cukry i skrobie , oraz nieprzyswajalny przez organizm ,ale pełniący ważną rolę w procesie trawiennym błonnik

– tłuszcze między innymi będące źródłem energii

– witaminy i składniki mineralne

– woda



Niezwykle ważne jest zachowanie prawidłowych proporcji tych składników w codziennej diecie. Zarówno niedobór , jak i nadmiar poszczególnych elementów może źle wpływać na nasze zdrowie.



Podstawowe zasady zdrowego odżywiania:



  1. Regularne posiłki co około 3 godziny , ostatni na około 2 godzin przed snem

  2. Picie co najmniej półtora litra wody dziennie , nie popijając w trakcie posiłków bo to rozcieńcza soki trawienne i opóźnia proces trawienia

  3. Jedzenie jak największej ilości świeżych warzyw i owoców , gdzie ¾ ilości powinny stanowić warzywa

  4. Stosowanie w codziennej diecie mleka i jego przetworów

  5. Ograniczenie spożycia cukru rafinowanego zastępując go np. miodem , daktylami innymi owocami

  6. Ograniczenie spożycia soli, w doprawianiu potraw świetnie sprawdzają się zioła

  7. Zastąpienie wyrobów z białej mąki produktami z jej pełnoziarnistego odpowiednika

  8. Ograniczenie spożycia tłuszczy zwierzęcych na rzecz olejów roślinnych

  9. Unikanie spożycia produktów wysokoprzetworzonych

  10. Ograniczenie spożycia mięsa szczególnie czerwonego – wartościowe źródła białka stanowią również ryby, rośliny strączkowe, jaja









Do najczęstszych błędów żywieniowych należą:



– picie napojów gazowanych oraz słodzonych cukrem rafinowanym i aspartamem

– dieta oparta na spożywaniu produktów wysokoprzetworzonych

– stosowanie używek w tym alkoholu

– spożywanie słodyczy w nadmiarze

– spożywanie gotowych dań typu fast food

– niezwracanie uwagi na skład kupowanej żywności



W dzisiejszych czasach producenci żywności prześcigają się w pomysłach na produkowanie gotowych dań , które są szybkie w przygotowaniu. Wystarczy je podgrzać i gotowe . Często sięgamy po takie dania z braku czasu i dla własnej wygody. Nie zastanawiamy się nad tym co dany produkt zawiera.

A zwykle zawierają one duże ilości cukru, soli, konserwantów i różnych wypełniaczy i dostarczają naszemu ciału minimalne ilości składników odżywczych.

Ja do zasad zdrowego odżywiania dodałabym punkt mówiący o byciu świadomym konsumentem, który czyta etykiety kupowanych artykułów żywnościowych i kupuje wartościowe dla naszego zdrowia produkty .

Mówiąc o zdrowym odżywianiu nie należy zapominać o aktywności fizycznej . Minimum pół godziny indywidualnie dopasowanej aktywności świetnie wpływa na nasze zdrowie.



Komponując jadłospis należy uwzględnić indywidulane cechy danej osoby jej wiek , płeć , wagę , wzrost , sytuację zdrowotną oraz aktywność. Wszystko to znajdziecie w moich jadłospisach.

Każdy jadłospis jest poza tym indywidualnie dopasowany do preferencji smakowych danej osoby.

Zapraszam https://fitmarzenia.pl/sklep/



 

 

Pokaż

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *