Zasady zdrowego odżywiania

Tłusty czwartek natchnął mnie do napisania tego tekstu. Jak to jest z tymi pączkami , innymi słodyczami , tłustymi potrawami ? Czy można je jeść gdy stosujemy tak zwaną zdrową dietę.

Jestem dietetykiem i zdrowy sposób odżywiania jest wpisany nie tylko w mój zawód, ale i prywatne życie.

Jest wiele diet, które propagują wyeliminowanie z naszego jadłospisu na przykład tłuszczy , cukru , glutenu. Ja uważam, że wyeliminowanie któregokolwiek ze składników z naszego jadłospisu zasadne jest w sytuacji gdy narzuca nam to choroba lub alergia. Czyli w sytuacji gdy poprawa naszego stanu zdrowia i samopoczucia jest zależne od rezygnacji z jedzenia danego artykułu spożywczego.

Dajmy na to mamy nieprzyjemne objawy ze strony układu pokarmowego i w wyniku przeprowadzonych badań dowiadujemy się, że jesteśmy uczuleni na cukier mleka czyli laktozę. W takiej sytuacji jak najbardziej zasadnym będzie zrezygnowanie z jedzenia mleka i jego przetworów lub zastąpienie ich produktami bez zawartości laktozy.

Osoby chore na cukrzycę powinny zwracać uwagę na zawartość cukru oraz indeks glikemiczny produktów, ale nie znaczy to też, że absolutnie nie mogą zjeść nic słodkiego. Każdy organizm reaguje inaczej i ułożenie optymalnego jadłospisu wymaga obserwacji reakcji własnego organizmu, w przypadku cukrzycy odnotowywania wyniku badań poziomu cukru po zjedzeniu poszczególnych posiłków.

Tutaj informacje o diecie w insulinooporności https://fitmarzenia.pl/dieta-w-insulinoopornosci/

Według mnie zdrowa dieta powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki spożywcze , jest w niej miejsce również na produkty, które uznajemy za niezdrowe np. pączki smażone w tłuszczu. Ważne jest zachowanie umiaru. Bo gdy takie pączki staną się stałym składnikiem naszego menu, to po jakimś czasie zaczniemy odczuwać tego negatywne skutki , chociażby w postaci wzrostu wagi.

Właściwie skomponowana dieta powinna być urozmaicona , składnikami których ilości nie musimy w niej ograniczać są warzywa . Nieco ostrożniej trzeba podejść do tematu owoców , są zdrowe , bogate w witaminy i inne składniki odżywcze , ale i w fruktozę czyli cukier roślinny . Tutaj z pomocą przychodzi nam po raz kolejny indeks glikemiczny . Owoce mające niski i średni IG można spożywać bez obaw, a te o wysokim IG jeść z umiarem.

Bardzo ważnym składnikiem naszego menu są białka. Stanowią one składnik budulcowy naszego ciała i dają nam energię . Dostarcza go przede wszystkim mięso, które jest źródłem jego pełnowartościowej wersji. Białka roślinne natomiast nie zawierają wszystkich aminokwasów dlatego ważne jest, aby sięgać po różne ich źródła i mieszać je ze sobą. Znam kilka diet, opartych na znacznie zawyżonej ilości dostarczanego organizmowi białka. Na krótką metę pozwoli to nam osiągnąć efekt w postaci szybkiej utraty kilogramów. Jednak długotrwałe stosowanie diety białkowej może prowadzić do odwrotnego efektu. Nadmiar białka obciąża nerki i zakłóca ich prawidłowe funkcjonowanie

Kolejny ważny składnik odpowiadający za dostarczanie nam energii to węglowodany. Tutaj wyróżniamy podział na węglowodany proste czyli cukry proste ( glukoza , fruktoza itp.) i złożone na przykład błonnik. W przypadku węglowodanów prostych wskazane jest ograniczenie ich ilości w diecie , sięganie po produkty naturalne np. miód , owoce i jak najmniej przetworzone – np. nierafinowany cukier. Węglowodany złożone, które powinny znaleźć się w naszym codziennym jadłospisie znajdziemy w warzywach , pełnoziarnistych produktach zbożowych. Wpływają one korzystnie na proces przemiany materii.

A jak to jest z tłuszczami ? Jeszcze kilka-kilkanaście lat temu słyszeliśmy, że wszelki tłuszcze zwierzęce są złe. Zalecano nam jedzenie margaryny roślinnej zamiast masła. Tymczasem najnowsze badania wskazują, że do powstawania chorób układu krążenia w większym stopniu przyczynia się nadmiar węglowodanów prostych w diecie. Tutaj jak w każdej innej dziedzinie wskazany jest umiar i odpowiedni dobór proporcji tłuszczów w menu. Zadbaj o odpowiednie spożycie NNKT – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych ( np. omega ). Istotny jest też wybór odpowiedniego tłuszczu w przypadku obróbki cieplnej potraw. Jeśli chcesz smażyć na tłuszczu wybierz taki, który ma jak najwyższą temperaturę dymienia.

Niezwykle ważnym składnikiem , bez którego nasz organizm nie jest w stanie funkcjonować jest woda. Woda stanowi aż 80 % składu naszego ciała, pełniąc w nim szereg funkcji. Nie zapominajcie o piciu wody.

O zdrowym odżywianiu więcej informacji znajdziecie tutaj https://fitmarzenia.pl/zasady-zdrowego-odzywiania/



Jeśli masz problem ze skomponowaniem prawidłowo zbilansowanego jadłospisu zapraszam do współpracy. https://fitmarzenia.pl/sklep/



Tu znajdziecie więcej informacji o mnie https://fitmarzenia.pl/o-mnie/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *