Znaczenie diety w menopauzie

Klimakterium , menopauza, przekwitanie to stan, który spotka każdą kobietę. Warto wiedzieć jak sobie z nim radzić, jak poprawić swoje samopoczucie

Czym jest menopauza? To naturalny proces zachodzący w organizmie kobiety , spowodowany zmianami hormonalnymi. Trwa około roku i prowadzi do całkowitego zatrzymania miesiączkowania. Może wystąpić w różnym wieku i u każdej kobiety przebiega inaczej.

W związku z obniżeniem  w naszym organizmie poziomu estrogenu i progesteronu menopauzie mogą towarzyszyć następujące objawy:

-nadmierne pocenie się
-nagłe uderzenia gorąca
-nieregularne miesiączki
-bóle i zawroty głowy
-wypadanie włosów
-wiotczenie skóry
-przyrost masy ciała
-zaburzenia pamięci i koncentracji
-rozdrażnienie
-bezsenność
-niestabilność emocjonalna i niepokój
-czasem lęk i depresja
-bóle mięśni i stawów
-wzrost ciśnienia krwi
-może rozwinąć się osteoporoza
-zmniejszenie libido
-suchość pochwy

Jak sobie z tym radzić?

Oczywiście warto udać się do ginekologa i zastosować hormonalną terapię zastępczą, która złagodzi przykre skutki menopauzy.
Równie ważna w tym czasie jest właściwa dieta.
Metabolizm ulega znacznemu spowolnieniu i wartość energetyczna jadłospisu powinna zostać zmniejszona o około 200  – 400 kcal.
Ogranicz zawartość tłuszczów w diecie , zrezygnuj z tłuszczy zwierzęcych na rzecz roślinnych. Po 40 roku życia wzrasta ryzyko wystąpienia miażdżycy.
Zwiększ ilość kwasów Omega 3 w diecie.
Zapotrzebowanie na białko wynosi około 0,8 grama na kilogram masy ciała. Nie zapominaj ,że źródłem białka są nie tylko produkty zwierzęce mięso, mleko itp. ale i rośliny strączkowe.
Ogranicz ilość słodyczy.  Unikaj produktów typu light. Zawierają one obniżoną zawartość tłuszczu czy tez cukru, ale jest to „rekompensowane” dodaniem znacznej ilości innych składników. Zamiast tego stosuj zdrowsze wymienniki. Na przykład majonez zastąp jogurtem naturalnym , tłuste wieprzowe mięso drobiowym, zamiast  winogrona zjedz jabłko itp.
Sięgaj po produkty bogate w wapń. To bardzo ważne w profilaktyce osteoporozy , która często towarzyszy menopauzie. Twoja dieta powinna zawierać o najmniej 900 mg wapnia dziennie, a po 50 roku życia– 1200 mg.
Jedz dużo warzyw , które są bogate nie tylko w witaminy i składniki mineralne, ale zawierają też błonnik pokarmowy , niezbędny do prawidłowej przemiany materii. Staraj się by warzywa znalazły się w każdym twoim posiłku i stanowiły co najmniej połowę jego objętości.
Sięgaj po produkty bogate w fitoestrogeny , które działają podobnie jak estrogeny . Między innymi znajdziesz je w oleju lnianym, soi i innych warzywach strączkowych.

Zadbaj by te produkty znalazły się w Twojej diecie :
– pomidory, banany, morele, awokado – z uwagi na zawartość potasu wpływają korzystnie na  ciśnienie tętnicze
– jagody – bogate źródło przeciwutleniaczy
– warzywa zielono listne- np szpinak, jarmuż, rukola – są bogate w wapń i witaminę K, wpływają na właściwą mineralizację kości
– tłuste ryby morskie: tuńczyk, makrela, śledź, szprotka – źródło kwasów tłuszczowych, działających korzystnie na układ krążenia
– soja –  źródło fitoestrogenów , unikaj soi modyfikowanej genetycznie
– węglowodanowe złożone- produkty z pełnego przemiału oraz płatki owsiane – zawierają błonnik pokarmowy, który reguluje pracę przewodu pokarmowego,
– mleko, jogurt, kefir, maślanka – bardzo dobre źródło wapnia i bakterii probiotycznych, najlepiej bez dodatku cukru i z niską zawartością tłuszczu

Ruszaj się. Jeśli nie lubisz ćwiczyć to przynajmniej chodź na spacery. Dzięki temu dotlenisz się, wspomożesz działanie układu krążenia. Spacery wpłyną tez pozytywnie na Twoje samopoczucie. O wpływie spacerów na nasze zdrowie możesz przeczytać w innym moim artykule.

https://fitmarzenia.pl/spacery-swietny-sposob-na-zachowanie-zdrowia/

W menopauzie mogą pomóc też zioła ( niepokalanek, dzięgiel chiński, pluskwica groniasta, szałwia, mięta, kozłek, dziurawiec , chmiel, malwa czarna). Stosowanie preparatów ziołowych skonsultuj z lekarzem.

Pokaż

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *